Köra stenhårt på!

12 bra bantningstips

1 - Sluta genast med läsk, godis, glass och snacks. Bantningsprogram brukar föreslå att man ska skära ner på dessa saker, och visst, det kanske är ett bra sätt för vissa. För andra kanske det är bättre att bara bestämma sig för att "nu är det slut-ätet med allt skräp", men då lär det man känner sig så väl att man tror att man klarar det.

2 - Vitt/ljust bröd är inte att tänka på, det är mörkt bröd, eller ännu bättre; hårt bröd, som gäller. Nyttigt bröd innehåller fiber som har positiv inverkan på matsmältningssystemet vilket i sin tur gör att du går ner i vikt snabbare.

3 - Planera måltiderna och bestäm redan dagen innan vad du ska äta. Om du redan bestämt vad du får och inte får äta så är det lättare att koppla bort hungerskänslor.

4 - Drick vatten när du är hungrig – funkar faktiskt väldigt bra för att dämpa hungerskänslor borta mellan måltider. Att dricka ett glas vatten innan en måltid kan också göra att du äter mindre och blir mätt fortare.

5 - Fibrer. Du har hört massor om fibrer och att det är nyttigt och så vidare, men fibrer hjälper också väldigt bra i kampen mot hungern. Du blir helt enkelt inte hungrig lika lätt om du äter mycket fibrer. Fibrer finns i bland annat frukt, bär, mörkt bröd, nötter och fullkornsprodukter. Bestäm dig för att äta minst två hårda mackor med skinka eller mjukost samt en frukt per dag så har du en riktigt bra grund.

Bantning

6 - Säg åt din partner att sluta köpa hem en massa onödigt skräp. Det är viktigt att du vänligt men bestämt informerar din partner om att du försöker gå ner i vikt och att du vill slippa onödiga frestelser.

7 - Ta promenader för att få fart på matsmältningen. All träning är jättebra. Om du promenerar på morgonen, innan frukost, så bränner du mer fett än jämfört med andra tider på dagen. Skippa dock inte frukosten, det är mycket viktigt att du äter den om du vill gå ner i vikt!

8 - Ät mindre salt eftersom sodium binder vatten och får dig att gå upp i vikt.

9 - Sov lagom längre, inte för länge och inte för kort. 8 timmar brukar vara helt lagom. Människor som sover för lite eller för mycket har lättare att gå upp i vikt.

10 - Drick inte läsk, ej heller light-varianter eftersom sötningsmedlet gör dig sockersugen.

11 - Känn efter om du verkligen är hungrig. Känn efter fysiska tecken som en kurrande mage, så att du inte blandar ihop en "craving" med hunger. När man har tråkigt eller är sysslolös är det vanligt att man intalar sig själv att man är hungrig bara för att få någonting att göra.

12 - Neka dig inte dina favoritsnacks eller godis. Att göra detta för mycket skapar en känsla av att du nekar dig det du önskar dig, och när man gjort detta tillräckligt länge tröttnar man, slutar bry sig och äter mer än man borde. Tillåt dig istället att äta, men ät mindre än du brukar. Du kommer att njuta mer av godisarna i en liten påse än du skulle göra med en stor påse, och efteråt får du förhoppningsvis en känsla av att du inte neka dig ditt favoritgodis, och att du samtidigt har varit duktig och ätit mindre än du brukar.

 

Detta ska jag köra stenhårt på nu, jag har sagt det många gånger. Men jag har inte haft viljan eller orken, men jag har sagt det jag ska gå ner i sommar. Och jag har långsiktiga mål, jag tycker inte det är bra för mig själv att ha kortsiktiga, för då skiter det sig för mig! Men jag har tänkt det att när jag tar STUDENTEN nästa år, då ska jag trivas med mig själv och känna att jag kan! Jag ska gå ut lycklig och glad för att jag klarat skolan och sen ska jag gå ut med en kropp jag TRIVS med! 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0